BERGEN OP ZOOM – ONTMOETINGSKERK

Rondleiding | Noord-Brabant |

Kom kijken naar één van de honderd mooiste kerken van Nederland (aldus het boek Kerkinterieurs in Nederland).

De Ontmoetingskerk is een gereformeerde kerk gebouwd in expressionistische/ late Amsterdamse School stijl in 1928 naar ontwerp van Berend Tobia Boeyinga. Het in Bergen op Zoom gerealiseerde ontwerp is een versoberde versie van een eerdere, in 1925-1926 uitgevoerde kerk te Haarlem.

De kerk heeft een waaiervormige plattegrond en is opgetrokken uit machinale baksteen met horizontale uitspringende sierbanden. Het hoge dakvolume bestaat uit twee zadel- en schilddaken die elkaar kruisen, met in het midden een vierzijdige spits waarop een torenhaan (het huidige exemplaar dateert van na 1990).

Bolwerk Zuid 134
4611 DX Bergen op Zoom
Reliwiki

Openingstijden: 10.00 tot 16.00 uur.

Lees hier meer over de architectuur van de ontmoetingskerk.