BAARN – PAASKERK

Rondleiding | Utrecht |

Op 29 mei 2023 is het weer zover: de jaarlijkse Open Kerkendag. Een dag waarop kerken in Nederland hun deuren openen voor het publiek en iedereen welkom is om een kijkje te nemen in deze bijzondere gebouwen. Een van de kerken die deelneemt aan de Open Kerkendag is de gereformeerde kerk in Baarn. Deze kerk heeft een interessante geschiedenis en een bijzondere architectuur.

De gereformeerde kerk in Baarn is ontworpen door architect Sytze Wierda, in opdracht van prins Hendrik. De prins stelde niet alleen de grond beschikbaar, maar bepaalde ook dat de kerk een monumentaal karakter moest krijgen. Dit heeft geleid tot een rijke detaillering van het gebouw, die je niet snel terugziet in andere gereformeerde kerken uit die tijd. Opvallend is bijvoorbeeld de fraai vormgegeven toren, die bestaat uit drie geledingen. De hoofdingang heeft een rondboogportiek en op de tweede verdieping is een roosvenster aangebracht. De derde geleding heeft rondboogvensters en aan de voet van de spits is een omloop. De achtkante spits is met leien gedekt. Aan weerszijden van de hoofdtoren staan kleinere torens.

Bijzonder is ook dat de kerk geen luidklokken heeft. Dit is te danken aan de wens van prins Hendrik om de villabewoners in de buurt niet te storen op zondagochtend. Desondanks is het gebouw van ver te herkennen aan de fraaie toren en de rijk gedecoreerde gevels.

De gereformeerde kerk in Baarn is gebouwd met een kruisvormige plattegrond. In 1904 zijn aan de achterzijde enkele ruimten aangebouwd onder toezicht van architect Tjeerd Kuipers. Ook werd in dat jaar een tweede dwarsbeuk aangebouwd ter hoogte van het koor. Bij een grote renovatie in 1996 kreeg de kerk via een ontmoetingszaal een verbinding met het achtergelegen zalencentrum Het Brandpunt.

Oude Utrechtseweg 4 A
3743 KN Baarn