ALMELO – GROTE KERK

Rondleiding | Overijssel | Muziek | Tentoonstelling |

De Grote Kerk neemt op tweede pinksterdag, 29 mei, deel aan de landelijke Open Kerkendag.
De expositie ‘Hans Jansen met tetra-etsen in de Grote Kerk’ wordt hiervoor verlengd tot 29 mei. De kunstenaar zal zelf aanwezig zijn en ter plekke een aantal tekeningen maken. Henk Kamphuis zal het orgel bespelen. In de kerk zijn desgewenst gidsen aanwezig om uitleg te geven over alle bijzonderheden van kerk en interieur. Daartoe behoren de geschiedenis vanaf de vijftiende eeuw, de bijzondere toren, het prachtige orgel, de kroonluchters van Venetiaans glas, de herenbank van de grafelijke familie en diverse grafmonumenten.

De Grote Kerk is in 1236 gesticht door de heer van Almelo als slotkapel. Deze kapel werd in 1299 parochiekerk van de stad Almelo. De kerk was gewijd aan St. Georgius en St. Mauritius. Het koor van de huidige kerk is gebouwd in 1493.

Vanaf 1619 is de kerk in gebruik voor de protestantse eredienst. Het schip en de toren zijn in 1738 afgebroken en vervangen door de huidige bouw met dwarspand in de vorm van een grieks kruis. Het gotische koor bleef bestaan. Onder dit koor bevindt zich de overwelfde grafkelder van de grafelijke familie waarmee de kerk altijd sterk verbonden is geweest.

Kerkplein 15
7607 BT Almelo