AERDT – DORPSKERK

Rondleiding | Gelderland | Gelderse Kerken | Kunst (expositie) | Tentoonstelling |

Geschiedenis
De oudste delen van de kerk dateren van rond 1300. In 1609 ging de kerk over naar de hervormde gemeenschap. Deze kleine gemeente moest voortaan de kerk onderhouden. Dat lukte amper. De kerk werd bouwvallig, alleen kleine reparaties werden door de jaren heen uitgevoerd. In 1926 dreigde zelfs het einde, toen de kerkenraad de restauratieplannen vanwege de crisis niet kon doorzetten en daarom voorstelde het gebouw af te breken en ter plaatse een nieuwe kerk te bouwen. Maar architect G. Feenstra, aan wie advies werd gevraagd, vond dat de kerk behouden moest blijven. De kerk is in 1969 aangewezen als rijksmonument en in 2017 droeg de protestantse gemeente de kerk over aan Gelderse Kerken. De Dorpskerk wordt verhuurd voor bijvoorbeeld exposities, concerten, huwelijkssluitingen en uitvaartdiensten. Daarnaast kunnen er incidenteel kerkdiensten plaatsvinden.

Gebouw
De Dorpskerk is een tweebeukige met een hoog driezijdig gesloten koor. Het schip is lager dan het koor, maar een zijbeuk aan de zuidzijde maakt de ruimte extra breed. In de muren van het schip worden twee, drie of vier lagen tufsteen afgewisseld met meerdere lagen baksteen.
Het koor dateert uit de vijftiende eeuw en steekt boven het schip uit. Voor het schip staat een tweeledige toren die gebouwd is tussen de twaalfde en veertiende eeuw. In 1875 heeft men de toren verbouwd en verhoogd.

Kerkweg 26
6913 AK Aerdt