RIJSSEN – DIONYSIUSKERK

Rondleiding | Overijssel |

Op 29 mei 2023, Tweede Pinksterdag, opent de Dionysiuskerk in Rijssen haar deuren tijdens de Open Kerkendag. Een dag waarop de kerk haar prachtige architectuur, rijke geschiedenis en schitterende akoestiek met trots aan de bezoekers presenteert. De kerk herrijst als een phoenix uit de as, met haar vooruitstrevende bouwstijl die destijds al veel aandacht trok.

Het begon allemaal in 1924, toen de bouw van de kerk werd gestart door hoofdaannemer Ribbelink uit Hengelo. Voordat de bouw kon beginnen, moest de oude Waterstaatskerk, die ruim 100 jaar oud was, worden afgebroken. Dit trok veel belangstelling van oude parochianen en veroorzaakte veel lawaai en stofwolken.

De kerk werd ontworpen door de bekende architecten vader en zoon Joseph en Pierre Cuypers, die bekend stonden om hun vernieuwende stijl. De kerk werd uitgevoerd in Rijssense baksteen en voorzien van Romaanse en Gotische motieven, met als hoogtepunt de 45 meter hoge toren met het 200 kg zware kruis als symbool van de victorie.

Het interieur van de kerk was aanvankelijk heel sober, met kruisgewelven die 12 meter hoog waren en door vier bogen werden gedragen. Een breed middenpad leidde naar het altaar, waar de relikwieën van de martelaren H. Damianus en H. Valentinus ingemetseld zijn. Later werden er nog opvallende schilderingen en mozaïekafbeeldingen toegevoegd.

De kerk heeft een schitterende akoestiek en wordt regelmatig gebruikt voor uitvoeringen door verschillende muzikale gezelschappen. Tijdens de Open Kerkendag op 29 mei 2023 kunt u deze unieke locatie zelf ervaren en genieten van de prachtige architectuur en rijke geschiedenis van de Dionysiuskerk in Rijssen.

Rozengaarde 53 7461 DA Rijssen
Map It