GROOTEBROEK – JOHANNES DE DOPERKERK

Rondleiding | Noord-Holland |

Op 28 februari 1926 legden de bouwers de eerste steen van deze indrukwekkende kerk. Slechts twee jaar en twee maanden later werd het adembenemende gebouw ingewijd op 15 mei 1929. De Zaanse architect S.B. van Sante ontwierp het gebouw met inspiratie uit de Amsterdamse School stroming. De kerk heeft een prachtige kruisbasiliek vorm, verdeeld in drie of vijf schepen, gescheiden door pilaren met uitbouwen aan weerszijden. De toren is versierd met siermetselwerk en natuursteen in de vorm van een enorm kruis, met de wijzerplaat van de klok op het snijpunt van de lijnen. De binnenkant van de kerk is eveneens betoverend, met prachtig siermetselwerk en glas-in-loodramen. Kom het zelf ervaren en bezoek ons op de Open Kerkendag op 29 mei, Tweede Pinksterdag!

Zesstedenweg 160
1613 KD Grootebroek