CULEMBORG – GROTE OF BARBARAKERK

Rondleiding | Gelderland |

Op 29 mei 2023, tijdens de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag, kunt u de Grote of Barbarakerk bezoeken. Dit historische kerkgebouw dateert uit het begin van de 14e eeuw en is door de jaren heen meerdere malen uitgebreid. Na een brand in 1654 is de kerk herbouwd en van 1963 tot 1968 gerestaureerd onder supervisie van Monumentenzorg.

De kerk heeft veel interessante bezienswaardigheden, waaronder twee historische orgels, zeven koperen kronen, een gebeeldhouwde kansel, prachtig avondmaalszilver, een zilveren doopbekken en een marmeren grafmonument uit 1745. Ook zijn er bijruimtes, zoals de consistoriekamer en bovenconsistorie aan de zuidkant van het koor, waar het kerkelijk kantoor gevestigd is en waar de archiefzolder te vinden is. In 2000 zijn deze bijruimtes vernieuwd en uitgebreid met een trappenhuis en een nieuwe keuken in de glazen hal.

De Grote of Barbarakerk is gewijd aan de Heilige Barbara, en niet de enige kerk in Culemborg die deze naam draagt. Op deze dag kunt u niet alleen de kerk bekijken, maar ook genieten van een tentoonstelling van lokale kunstenaars in de kerk. Kom langs en ontdek de geschiedenis en schoonheid van deze bijzondere kerk!

Grote Kerkstraat 4
4101 CB Culemborg